جرثقیل ماشینی : جرثقیل ها از مفصل ها و بازوهای قدرتمند تشکیل شده اند و به جهت جابه جایی اجسام در سالن های سرپوشیده یا محیط های باز به کار گرفته می شوند , برخی از آن ها به صورت متحرک و برخی نیز به صورت ثابت در محوطه ای نصب می شوند . این ابزارها بهترین گزینه برای جابه جایی و انتقال بار ها و اجناس سنگین به شمار می روند و در انواع مختلفی ساخته شده و به کارفرمایان تحویل داده می شود .
یکی از انواع جرثقیل ها , جرثقیل های ماشینی یا موبایل کرین است که بر روی خودرو نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرد . به کامیون یا خودرویی که جرثقیل بر روی آن نصب می گردد خودروی کشنده گویند که لازم است قدرت کافی در این زمینه را داشته باشد . این نوع جرثقیل ها در فضاهای شهری و باز کاربرد دارند , حتما تا به حال یکی از انواع این جرثقیل ها را در سطح شهر در حال جابه جایی خودرو ها دیده اید که به وسیله یک زنجیر به هم متصل شده اند و حرکت می کنند این جرثقیل ها به وسیله کابل های فلزی هدایت می شوند و جزو جرثقیل های قدرتمند و کاربردی امروزی به شمار می آیند .
موبایل کرین ها به وسیله ماشین آلات پیشرفته و به روزی ساخته می شوند , در ساخت آن ها استفاده از متریال مرغوب و نیز به کار گیری افراد متخصص بسیار حائز اهمیت است چرا که میزان قدرت و استحکام جرثقیل در گرو همین هاست و تنها گروه هایی قادر به ساخت جرثقیل های قدرتمند هستند که از بهترین تجهیزات و منابع انسانی برخوردار باشند .
جرثقیل های ماشینی نیز خود انواع مختلفی دارند .
· جرثقیل با بازوی مشبک
که هرکدام در مکان و کاربری مختص خود به کار گرفته می شوند . به طور مثال جرثقیل های ماشینی با بازوی کشویی در محیط هایی به کار برده می شود که سطح ناهمواری دارند این جرثقیل ها به دلیل ساختاری که دارند می توانند به راحتی در این مکان ها حرکت و اجسام را جابه جا نمایند .
جرثقیل ها انواع متفاوتی دارند که هرکدام بسته به نوع و کاربردشان در عملیات های مختص به خود بکار گرفته میشود.
بطور کلی میتوان یک دسته بندی کلی ارائه کرد ، جرثقیل های ثابت و متحرک و سقفی
جرثقیل های ثابت به جرثقیل هایی گفته میشود که فضای حرکتی آنها محدود میباشد ، از این دسته میتوان به جرثقیل های برجی اشاره نمود.
اینها نوع مدرنی از جرثقیل ها هستند که به شکل ترازو ساخته می شوند. در مواقعی که این نوع جرثقیل را روی زمین نصب می کنند، بهترین ترکیب از نظر ارتفاع و ظرفیت بلند کردن اجسام به دست می آید. بیشترین کاربرد این نوع از جرثقیل ها در مورد ساختن ساختمان های بلند است.
جرثقیل سقفی برای جابه جایی قطعات و لوازم در سالن ها و مکان های دارای سقف استفاده می شود.
برای نگه داری جرثقیل سقفی هزینه کمی نیاز می باشد.
جرثقیل سقفی می تواند به تمام نقاط به طور مستقل دسترسی پیدا کند.
برای تعمیر جرثقیل سقفی هزینه ای که باید پرداخت شود کم است.
جرثقیل سقفی باعث صرفه جویی در انرژی خواهد شد.
بهترین گزینه برای جابه جایی قطعات که دارای وزن سنگین می باشند جرثقیل سقفی خواهد بود.
برای استفاده از جرثقیل سقفی نیازی به مهارت خاصی نبوده و خیلی راحت انجام می شود.
جرثقیل سقفی نیز خود به چند نوع تقسیم میشود که در مقاله ای بطور مفصل به آن خواهیم پرداخت
سقفی یک پل
سقفی دو پل
سقفی آویز
مونوریل
ابتدایی ترین نوع جرثقیل شامل تیرچه های فولادی است که که از ابتدا پهن و رفته رفته نازک می شوند و بر روی سکوی متحرکی سوار شده اند. سکویی که جرثقیل بر آن سوار می شود خود می تواند به صورت ریلی یا توسط چرخ حرکت کند و یا حتی یک تراکتور یا کامیون باشد. تیرچه ها در انتهای خود توسط یک سری لولا و اتصالات محکم شده و می توانند توسط کابل یا جک های هیدرولیکی بالا و پایین بروند.
جرثقیل هایی که روی کامیون های با تایرهای لاستیکی نصب می شوند قابلیت تحرک بسیار بالایی دارند. در این مورد از یک سری پایه های فرعی افقی یا عمودی استفاده می شود تا در موقع بالا کشیدن اجسام توسط جرثقیل به حفظ تعادل دستگاه و پایداری آن کمک می کند.
اینها جرثقیل هایی هستند که بر روی کفی یک کامیون که از تایرهای لاستیکی برخوردار است، نصب می شود و مخصوص کاربرد در مناطق برون جاده ای طراحی شده است. در اینجا هم تعدادی پایه کمکی عمودی یا افقی در نظر گرفته می شود که به تعادل مجموعه حین بلند کردن اجسام کمک کند. انواع جرثقیل ها تنها دارای یک موتور هستند که هم وظیفه حرکت دادن بازوهای جرثقیل را به عهده دارد و هم نیروی رانشی کفی را تامین می کند. در این نوع از جرثقیل معمولا به جای اینکه موتور روی یک کامیون نصب باشد، روی خود کفی نصب می شود.
به نوعی از جرثقیل گفته می شود که از یک بازوی خمیده هیدرولیک نصب شده بر روی یک کامیون یا تریلر تشکیل شده است و برای بلند کردن اجسام و سوار کردن آنها روی تریلر استفاده می شود. هنگامی که از این جرثقیل ها استفاده می کنیم امکان جادادن قطعات زیادی کنار یکدیگر در یک فضای کوچک را به دست می آوریم.
شواهد نشان می دهد که یونانی های باستان ابزار جرثقیل مانندی را برای بلند کردن بارهای سنگین در اواخر قرن ششم میلادی اختراع کردند. سوابق باستان شناسی نشان می دهد که قطعه های مشخصی برای باربرداری در معابد یونان وجود داشته که احتمالا برای بلند کردن تکه سنگهای بسیار سنگین در طول ساخت و ساز از آن استفاده میشده است.
قبل از این، یونانی ها عمدتا از رمپ ها یا همان سطوح شیبدار استفاده می کردند تا ابزار ساخت و ساز را به صورت عمودی به سمت بالا ببرند، که کار با آن نیروی انسانی عظیمی را طلب میکرد.
طبق مشاهدات مورخان، استفاده ازسیستم رمپ برای باربرداری اجسام سنگین به صورت عمودی، در طول 200 سال بعدی با یک سیستم قرقره و هندل جایگزین شد، و به این ترتیب ساختمانهایی با مقادیر بیشتری از سنگهای کوچکتر در مقابل سنگهای بزرگ و با تعداد کمتر ساخته شدند. این بالابرهای مجموع قرقره و هندل منجر به ساخت ساختارهای نمادینی مانند پارتنون شدند.
بعضی از مورخان معتقدند این تغییر رویکردها و تحولات در ساختار جرثقیل ها به شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان یونان باستان برمیگردد. در زمانیکه استفاده از تعداد کمتر کارگر ولی حرفه ای تر و بسیار ماهر به جای استفاده از تعداد بسیار زیادی کارگر آموزش ندیده و غیرحرفه ای در صنعت ساختمانی باب شد، استفاده از جرثقیل ها هم در این صنعت گسترده شد.
رومیان باستان نیز برای ساخت و ساز خود متکی به جرثقیل بودند، ابتدا طرح های جرثقیل یونانی را اقتباس کرده و سپس به تکمیل برای ایجاد کارآیی بیشتری پرداختند.
رومی ها انواع جرثقیل ها را اختراع کردند. ساده ترین طراحی آنها، که به نام trispastos شناخته می شود، این امکان را ایجاد می کرد که یک مرد به تنهایی 150 کیلوگرم را جابجا کند. سایر جرثقیلها، مانند پلیسپاستها، میتوانستند حدود 3000 کیلوگرم را توسط 4 مرد جابجا کنند و اگر در جرثقیل به جای هندل از تیر چرخ (treadwheel) استفاده شده بود حدود 6000 کیلوگرم قابل جابجایی بود در صورتی که تنها 2 مرد با آن کار می کردند.
این قابلیت بالابری به رومیان باستان اجازه ساخت و ساز انقلابی و ایجاد ساختارهای نمادینی را داد که امروزه در پایتخت ایتالیا مشهود است. این پیشرفت ها زمینه برای گسترش و ترقی در زمینه صنعت ساخت و ساز و تولید جرثقیل هایی که امروزه ما استفاده می کنیم را فراهم کرد.
در قرون وسطی، بکارگیری جرثقیل treadwheel در صنعت ساخت و ساز در اروپای غربی دوباره رونق گرفت، در حالیکه قبلا به دنبال فروپاشی امپراتوری روم دیگر از آن استفاده ای نمی شد.
جرثقیل ها یک راه امن، کارآمد و مقرون به صرفه برای حمل کالاها به صورت عمودی ارائه دادند. از آنها در بندرها، معادن و سایت های ساختمانی در سراسر اروپا استفاده میشد و به ویژه در ساخت کلیساهای گوتیک (یک نوع معماری کلیساهای جامع) در طول تاریخ نقش اساسی و محوری بازی کرد.
منابع تاریخی نشان میدهند که در قرون وسطی علاوه بر تکامل treadwheel ، سیستم های windlass نیز (مجموع محور و طنابی که به دور آن پیچیده میشود و اجسام را بالا میکشد) نیز تکامل یافتند. جرثقیل ها به طور مداوم در طول قرون وسطی تکامل یافته و در سراسر اروپا مورد استفاده قرار گرفتند.
انقلاب صنعتی نیاز بیشتری به جرثقیل ها ایجاد کرد و همچنین کارآیی بیشتر و راحت تر شدن کار با آنها را الزام آور کرد.
این تقاضاهای در حال پیشرفت منجر به این شد که در نهایت سر ویلیام آرمسترانگ اولین جرثقیل هیدرولیک در دنیا را در دهه 1840 ساخت و شرکت او در اوایل دهه 1860 بیش از 100 جرثقیل تولید کرد.
این نوآوری ها و تکامل ها منجر به ساخت جرثقیل های مدرن امروزی شده اند که امکان ساخت ساختمان های دیدنی مانند برج های پتروناس در کوالالامپورمالزی و برج خلیفه در دبی امارات متحده عربی را فراهم می کند. در امیرکبیر، ما می توانیم به شما کمک کنیم تا از تکنیک های ساخت و ساز مدرن، با خدمات ما شامل اجاره جرثقیل، تعمیر و نگهداری، تعمیرات، بازرسی ها و استخدام تجهیزات بالابری استفاده کنیدجرثقیل یا جراثقال به زبان پارسی گرانبر وسیلهای است که بار رادر راستای قائم با ترکیب شش جهت حرکتی کنترل پایا جابهجا میکند.
انواع مختلف جرثقیل در گروههای زیر دستهبندی میشود: